הורים: זו הסיבה הקריטית לערוך חגיגות בריאות לילדים

ברוב המקרים צמד המילים ״חגיגה בריאה״ מעורר בנו אסוציאציה של ארוע מבאס ובדמיוננו אנחנו רואים תמונה של ילדים מתבוננים בעגמומיות על שולחן שעליו מונח אוכל לא כיפי ולא מגרה.

ענת תבור, BeMedia 17 פברואר, 2020

דעו לכם שזה ממש לא חייב להיות כך! בהחלט אפשרי לשפר את בריאות האוכל המוגש בימי הולדת וחגיגות אחרות מבלי שזה יבוא על חשבון הטעם והאסתטיקה או יפגום בהנאה מהחגיגה.

איך עושים זאת בפועל? לפני שנכנס לפרטים אני רוצה להסביר למה מאוד כדאי לכם לטרוח ולשפר את האיכות הבריאותית של האוכל בחגיגות ואירועים שונים.

ההגיון מאחורי חגיגה בריאה

חגיגה אמורה להיות יציאה מהשיגרה, אירוע כיפי ומיוחד, שלא מתרחש לעיתים קרובות. עבורנו ההורים הדבר אכן עובד כך ברוב המקרים. למשל, מסיבות יומולדת אנחנו חוגגים רק כמספר הילדים שלנו ושל בני המשפחה או החברים הקרובים, כלומר, פעמים בודדות בשנה.

אלא שעבור הילדים לא מדובר באירוע נדיר אלא באירוע תדיר, וזאת מכיוון שרוב הילדים מוזמנים לימי ההולדת של החברים מהגן ומבית הספר, בפרט בגילאים הצעירים. חשבון פשוט מגלה שהילדים כנראה מבלים בחגיגות יומולדת כמעט כל שבוע לאורך רוב השנה ולכן נחשפים לכמויות גדולות של ממתקים, חטיפים ואוכל לא בריא. כל זה בלי להזכיר את החגים ואירועים נוספים.

כדאי מאוד להבין גם שההקשרים הרגשיים סביב האוכל נרכשים בגיל צעיר. כשמגישים ממתקים, חטיפים, שתיה ממותקת וכד׳ באירועים שמחים הדבר יוצר במוחם של הילדים קישור חזק ובלתי הפיך בין רגשות חיוביים לבין האוכל שמוגש בהם.

הקישור הזה ילווה את הילדים לכל חייהם ולכן אם נגיש להם בחגיגות ממתקים ואוכל מזיק הדבר עלול לגרום להם להשתמש במאכלים אלה כ״תרופה״ לשיפור המצברוח, להרגעה או כתגמול חיובי גם כשיהיו מבוגרים. מחקרים בפסיכולוגיה של האכילה מראים שהתנהגויות אכילה מסוג זה (״אכילה רגשית״) הן בין הסיבות השכיחות להתפתחות של השמנה ופגיעה בבריאות.

לא לוותר על המתוק לגמרי

חשוב להבין שאין צורך לוותר על כל סוגי הממתקים והחטיפים. מספיק שנדלל את כמותם על ידי כך שלא נגיש מגוון רחב מהם, ובמקביל נוסיף לשולחן מאכלים בריאים וטעימים.

מחקרים מראים שככל שמגוון המזון צבעוני ורחב יותר כך נבחר לאכול ממנו יותר. לדוגמה, אם נגיש סוכריות בטעם זהה אבל בחמישה צבעים, הילדים יקחו סוכריה מכל צבע.

אבל אם נגיש רק סוכריות בצבע אחד הם כנראה יקחו פחות מהן. כדאי לנצל את העובדה ולהגיש מגוון רחב של אוכל בריא יותר ומגוון מצומצם מהאוכל הפחות בריא. ככל שהילדים יאכלו יותר מהאוכל האיכותי כך ישאר להם פחות מקום בבטן לג׳אנק.

התאבון מתחיל בעיניים

כולנו ״אוכלים עם העיניים״ ובפרט ילדים. צורת ההגשה והאסטתיקה עושים הבדל עצום ברצון של הילדים לאכול מזון מסויים. לכן היו יצירתיים והגישו את האוכל הבריא כך שיראה מפתה ומעורר תיאבון. למשל מלאו מקלות מירקות צבעוניים בתוך ״קרונות רכבת״ שעשוים מפלפלים בצבעים שונים, או הגישו את הפירות כשהם חתוכים בצורות מעניינות בעזרת חותכני עוגיות, או מלאו כד בזר פירות על שיפודים (בלי הקצוות החדים).

אפשר אפילו להכין ״עוגה״ או ״מגדל קוביות״ מפירות צבעוניים, דבר שידלל קצת את כמות הממתקים או העוגה הרגילה שהילדים יאכלו במסיבה. תכתבו בחיפוש בגוגל ״עוגה מפירות״ או ״שיפודי פירות״ ותוכלו למצוא שפע של רעיונות בסגנון זה.

מאכלים מיניאטוריים ואישיים

ילדים מתחברים מאוד למאכלים בגודל קטן (בדומה למתאבנים בחתונות) כי זה חמוד, לא מאיים ואפשר להכניס אותם ישר מהמגש לפה. תוכלו להכין כריכונים קטנים ובריאים (למשל מפרוסות בגט, קרקרים או ריבועי לחם מלא) עם ממרח בריא/ גבינה צהובה וכד׳. קשטו מלמעלה בזית/ ירק/ פרוסת מלפפון חמוץ ותראו איך הם הופכים ללהיט. הגישו סלט ירקות או פירות בתוך כוסיות קטנות שקופות עם כפית קטנה.

במקום הגשה בקערות גדולות מהן הילדים לוקחים לעיתים כמויות בלתי סבירות של חטיפים וסוכריות אפשר להגיש לכל ילד כוס אישית עם חופן חטיפים.בפועל כמות החטיפים שנכנסים לתוך כוס היא די קטנה, אבל יוצרת אשליה של שפע.

רעיונות נוספים למאכלים כיפיים של מסיבות

בגדול, חטיפים מלוחים הם מצמיאים ולכן במקום להגיש שתיה ממותקת כדי שירדו בגרון הגישו בצידם גם דיפים של גבינות/טחינה/חומוס וירקות כמו עגבניות שרי, מקלוני גזר, פלפל ומלפפון.

מיני-פיצות הם אמנם לא מזון הבריאות האולטימטיבי אבל בוודאי שהן עדיפות על נקניקיות או חטיף מלוח ורוב הילדים ישמחו לאכול מהן.

מאכל נוסף שילדים רבים מתחברים אליו כיום הוא רולים של סושי. מי שלא יודע איך עושים זאת יכול לצפות בסרטוני הדרכה ביוטיוב בעזרתם תוכלו להכין בעצמכם די בקלות סושי צמחוני ממולא באורז, ירקות ואבוקדו.

היזהרו מחטיפים עשירי מונוסודיום גלוטמט ותוספים מזיקים

אין צורך לוותר על עוגת שוקולד טעימה אבל תעשו לילדים טובה ותחסכו מהם את כל ההדפסים הצבעוניים עשירי הצבעים הרעילי. כך גם בנוגע לסוכריות ה״חמצוצים״ ושאר המאכלים הצבעוניים הסינטטיים.

בנוגע לחטיפים פשוט קיראו מה כתוב על האריזה. בחרו רק את החטיפים שלא מכילים ״מונוסודיום גלוטמט״, חומר תעשייתי מחזק טעם, שגורם לחטיפים שמוסיפים אותו אליהם להיות פצצות טעם שלא ניתן לעמוד בפניהם, ומאפיל על כל שאר המאכלים המוגשים, בעיקר הבריאים שבהם.

לסיכום

לאור העובדה שילדים מבלים לעיתים קרובות בחגיגות למיניהן, כדאי לנו להיות מודעים לנזק שעלול להיגרם ממה שנאכל בהן. הורים רבים מאמינים, משום מה, שילדים יכולים ליהנות במסיבה רק אם יוגשו בה תועפות של חטיפים וממתקים, אלא שהדבר פשוט אינו נכון.

אפשר בהחלט להגיש בצד כמות קטנה של מאכלים פחות מומלצים גם כיבוד טעים ועשיר, צבעוני ובריא. היו יצירתיים ונסו לשפר את האוכל שאתם מגישים בחגיגות למיניהם וכמובן שהדבר יהיה אפקטיבי הרבה יותר אם כל אחד מאיתנו יתגייס לנושא לטובת הילדים שלו ולטובת הכלל.

קראו גם: איך להרגיל ילדים לאהוב אכול טבעי מינקות

הכותבת, ענת תבור, היא דיאטנית ילדים ומשפחה, שפית של אוכל בריא ומרצה