איך להרגיל ילדים לאכול אוכל טבעי מביס ראשון

איך תוכלו לשפר את איכות המזון שאתם מגישים לילדים שלכם ולהרגיל אותם לאוכל טבעי ובריא מינקות

ענת תבור, BeMedia 24 דצמבר, 2019

לרובנו ברור שמתן מזון טבעי ככל האפשר לילדים הוא דבר מומלץ לצורך שמירה על בריאותם. אלא שהרבה הורים מבולבלים בנושא זה ולא לגמרי מבינים מה נחשב מזון טבעי ומה מעובד ואיך ניתן להכניס מגוון של מזונות טבעיים לתפריט של הילדים.

נעשה קצת סדר בנושא ונסביר איך תוכלו לשפר את איכות המזון שאתם מגישים לילדיכם, החל מהצעדים הראשונים באוכל.

למה כדאי לטרוח?

בשנים האחרונות התפרסמו מחקרים גדולים שהוכיחו כי קיים קשר בין מידת עיבוד המזון לבין השפעתו על הבריאות. צריכת מזונות מעובדים קשורים לעליה בסיכון לפתח תחלואה מוגברת של סרטן, סוכרת, השמנה, פגיעה בהרכב חיידקי המעי ועוד. ילדים נמצאים בתקופת גדילה ורגישים במיוחד לאיכות המזון שהם צורכים ולכן חשוב שנספק להם את המזון הנכון שיעזור להם להתפתח בצורה האופטימלית.

מה ההבדל בין ״מוצרי מזון טבעיים״ לעומת ״מעובדים״?

בהגדרת המזונות הטבעיים נכללים מזונות גולמיים או כאלה שעברו תהליכי עיבוד בסיסיים בלבד, ברמה שניתנת לביצוע בכל מטבח ביתי, כגון חיתוך, טחינה, בישול והקפאה. הוספת שמן, תבלינים, מלח וסוכר גם היא לא נחשבת עיבוד תעשייתי.

לעומתם, מזונות מעובדים (שכיום נקראים ״אולטרה-מעובדים״) הם כאלו שלצורך הכנתם משתמשים בשיטות שקיימות רק בתעשיה ו/או שמכילים תוספים תעשייתיים כגון חומרים משמרים, צבעי מאכל, מחזקי טעם, מתחלבים, אנזימים ועוד. כיום ישנם אלפי תוספים תעשיתיים שמשתמשים בהם בתעשיית המזון המתוחכמת כדי לשמר את המזונות, להפוך אותם לעמידים, זמינים וזולים, לגרום להם להראות מגרים ולקבל טעמים ומרקמים שלא ניתן לעמוד בפניהם.

כל אלה גורמים למזונות המעובדים להיות מושכים ונוחים אך מזיקים לבריאות.

קבלו כמה עצות פרקטיות, שיעזרו לכם לבחור במזונות הנכונים ולהרגיל את הילדים אליהם:

האכילו נכון מהביס הראשון

בתחילת המעבר למזונות מוצקים התינוקות יהיו פתוחים לטעום כל דבר שתתנו להם ולרוב גם יתלהבו ממנו. לכן תנו להם להתנסות במגוון רחב ככל האפשר של מזונות טבעיים בתיבול מינימלי. זה יעזור להרגיל אותם לטעמים השונים של המזונות הבריאים, שהם לרוב פחות אטרקטיביים בהשוואה למעובדים. לעומת זאת, אם תחשפו אותם בשלב מוקדם למזונות המעובדים בעלי הטעמים המושכים והחזקים של סוכר, מלח, מחזקי טעם (כמו מונוסודיום-גלוטמט וחומרי טעם וריח), יהיה לכם קשה מאוד להחזיר את הגלגל אחורה ולחבב על הילדים את המזון הטבעי.

ממילא יגיע הגיל שבו לא תוכלו כבר לשלוט על מה שנכנס לפיהם של הילדים, אבל כל עוד הדבר בידיכם נסו למזער את החשיפה למזונות התעשיתיים. מחקרים מראים חד משמעית שההרגלים בגיל הצעיר משפיעים על העדפות הטעם לאורך כל החיים.

קראו מה כתוב על האריזה

כדי להפחית את הכנסת המזונות המעובדים הביתה, עיצרו רגע לפני שאתם בוחרים מוצר מהמדף בסופרמרקט ובידקו מה כתוב ברשימת הרכיבים. כלל האצבע אומר שככל שהמוצר מכיל רשימה ארוכה יותר של רכיבים בעלי שמות מסתוריים, כך הוא מעובד יותר.

ככלל, הרכיבים תמיד כתובים בסדר כמותי יורד, כלומר הרכיב שמופיע ראשון ברשימה נמצא במוצר בכמות הגדולה ביותר. כך תוכלו לקבל רמז על כמותם של הרכיבים במוצר.

ב״טבלת הסימון התזונתי״ (בה מופיעות גם הקלוריות) אפשר לבדוק האם המוצר מכיל כמויות גדולות של סוכר, שומן או מלח, שכמובן רצוי להפחית בהם.

בחרו בטבעי

במקום להשתמש במוצרים המעובדים, הכניסו למטבח שלכם את חומרי הגלם הטבעיים כך שיהיו זמינים לכם בכל עת. הנה רשימת מזונות טבעיים ואיכותיים שיש לשים עליהם את הדגש:

- ירקות ופירות טריים בכל הצבעים (אפשרי גם קפואים טבעיים להקלת ההכנה)

- קטניות יבשות כגון עדשים צבעוניות, גרגירי חומוס, סוגים שונים של שעועית

- דגנים מלאים כמו מוצרי חיטה מלאה, בורגול, אורז מלא, קינואה, גריסים

- בשר ועוף גולמיים ולא מעובדים

- דגים טריים או קפואים שלא הוסיפו להם שום חומר אחר

- יוגורט טבעי, גבינות לא שמנות ופחות מעדני חלב מתוקים

חפשו מתכונים פשוטים וטעימים מחומרי הגלם הנכונים

הגישו בארוחות מאכלים המבוססים על מזונות מתוצרת בית במקום מזונות מוכנים. אין ספק שהדבר דורש יותר השקעת זמן ומאמץ, אבל בינינו - מה כבר יותר חשוב מהשקעה בשמירה על בריאות הילדים והמשפחה?

חפשו מתכונים שנראים לטעמכם באתרים, בלוגים, סרטוני הדרכה ביוטיוב וכו׳ והכניסו אותם לתפריט הביתי. מומלץ להגיש את המאכלים הבריאים לכל בני המשפחה ולאכול אותו יחד בארוחות, כך שהילדים יתרגלו אליהם וגם יקבלו מכם דוגמה אישית.

אפשר להכין יחד עם הילדים הגדולים יותר רשימת רעיונות לארוחות בריאות וטעימות, שיהיו מקובלות על כולם וכך לא צריך יהיה לחפש בכל יום מחדש מה להכין.

שימו מול העיניים את המזונות הבריאים

השקיעו את כספכם בקניית פירות וירקות עונתיים, איכותיים וטעימים והניחו אותם במקום בולט על השייש במטבח במקום צנצנת עוגיות. טריק נוסף שעובד נהדר עם ילדים הוא לשים על השולחן מולם צלחת אסטטית של ירקות ופירות חתוכים, בלי לדבר על זה. מנסיון, ברגע שהם מוגשים כך, הילדים יאכלו מהם בכיף במקום לבקש חטיף או ממתק (או לפחות במקום חלק מחטיפים).

היזהרו מאיסורים

אמנם לא מומלץ להכניס הביתה בכמויות גדולות ממתקים וחטיפים אבל היזהרו מהגבלות יתר על הילדים מכיוון שהאסור הופך להיות נחשק. ילדים שמונעים מהם את הדברים שילדים אחרים מקבלים בסביבתם עלולים לפתח כמיהה בלתי נשלטת וחשק עז דוקא למה שלא בריא עבורם. לכן קנו מדי פעם לילדים חטיפים וממתקים ונסו למצוא את דרך האמצע שמתאימה לכם ולא להגזים לשום כיוון.

לסיכום

ככל שנבין טוב יותר מהם המזונות הטבעיים ונדאג להגיש מהם יותר כך נעזור לילדים לאכול בריא יותר בלי מילים ומאבקים. הגשה יומיומית וקבועה של מבחר מזונות טבעיים ובריאים תוביל בהכרח לאכילה מופחתת מהמזונות המעובדים והמזיקים. התחילו בכך כשילדיכם עדיין צעירים וכך תעזרו להם להשריש את ההרגלים הנכונים לכל החיים.

מאת: ענת תבור, דיאטנית ילדים, שפית של אוכל בריא, מחברת שני ספרי הילדים ״הנסיך הבריא״ ו״הויכוח במטבח״ (שמלמדים ילדים להבין את משמעות התזונה הבריאה דרך סיפורים)